Silhouette Eyewear: 60 jaar Silhouette
60 VISIONAIRE JAREN: VAN START-UP NAAR ONAFHANKELIJKE MARKTLEIDER
De Silhouette-Groep is uitgegroeid tot de grootste onafhankelijke speler in het premiumsegment van de wereldwijde brillenmarkt en viert zijn jubileum met nieuwe visies voor de toekomst
Een bedrijf dat sinds 1964 baanbrekend werk verricht; “De toekomst behoort toe aan degenen die er met passie op gefocust zijn. Op ons jubileum kijken we niet terug op de afgelopen 60 jaar; in plaats daarvan denken we na over hoe we de komende 60 jaar net zo succesvol kunnen maken. Onze financiële onafhankelijkheid heeft ons vanaf het begin in staat gesteld om onze eigen beslissingen te nemen,” legt Reinhard Mahr, CEO en CFO van de Silhouette Group, uit.
Het familiebedrijf uit Oostenrijk heeft ook enkele spectaculaire succesverhalen achter de rug. Bijvoorbeeld hoe ze de brillenmarkt revolutioneerden met ultralichte, randloze en schroefloze monturen; hoe ze hun eigen baanbrekende materialen intern ontwikkelden; en ook dat ze 55 patenten hebben aangevraagd, waaronder oplossingen voor lensbevestiging en golftechnologie voor schroefloze metaal- en kunststofverbindingen. De visionaire focus op de toekomst zit diep verankerd in het DNA van het bedrijf, zoals blijkt uit bijvoorbeeld de beroemdste randloze bril ter wereld: de Titan Minimal Art. Dit radicaal minimalistische designicoon viert dit jaar zijn 25e verjaardag, met tot nu toe meer dan 12 miljoen verkochte exemplaren.
Onafhankelijk sinds 1964
Door trends te herkennen, kansen te identificeren en nieuwe oplossingen mogelijk te maken, zijn het merk Silhouette en de Silhouette Groep de grootste onafhankelijke spelers geworden zonder gelicentieerde merken in het premiumsegment van de wereldwijde brillenmarkt. De producten van het bedrijf worden verkocht in meer dan 100 landen op vijf continenten. Ze hebben 13 internationale kantoren en één regionaal kantoor, wat hun internationale oriëntatie benadrukt. Ook op het gebied van duurzaamheid lopen ze voorop. In 2019 begon het bedrijf met het gebruik van bio-gebaseerde materialen. Sinds september 2022 is de brillenproductie van de Silhouette Group koolstofneutraal met compensatie. En in januari 2025 lanceert het bedrijf een van de meest innovatieve, duurzame materialen die de brillenindustrie ooit heeft gezien.
De drijvende kracht
“Je blijft niet nummer 1 door de status quo te handhaven, maar door deze voortdurend in vraag te stellen,” legt Michael Schmied, CMO van de Silhouette Group, uit. “We zijn er trots op een cultuur te hebben gecreëerd waarin innovatie niet wordt gezien als een risico, maar als een kans. In een markt die steeds meer wordt gedomineerd door grote bedrijven, vallen wij op als een sterke, onafhankelijke kracht.”
Innovatieve winkel in een klasse apart
De Silhouette Group zet zijn visie voort, rechtstreeks naar de consument. Eind november opent het bedrijf iets heel bijzonders, volledig nieuws en wereldwijd unieks in het hart van Wenen, nabij het keizerlijke paleis de Hofburg: het House of Silhouette, een merkbelevingswinkel in een klasse apart. Consumenten kunnen zich op twee verdiepingen onderdompelen in de wereld van premium brillen. Ze kunnen de producten van alle drie de merken ervaren: Silhouette, evil eye en NEUBAU EYEWEAR. Voor het eerst samen onder één dak. Met het House of Silhouette creëert de Silhouette Group een onvergetelijke en fascinerende premium klantreis. Voor de premium brillenfabrikant zal de blik van vreugde in de ogen van zijn klanten het mooiste jubileumgeschenk zijn.
Voor meer info: www.silhouette.com